Hej
    Hej, jag har haft det ganska jobbigt senaste åren i skolan så jag undrar om jag kan ta studenten och balen nästa år fast jag går introduktion? Börjar 3 året på introduktion och jag har verkligen ångest över detta. Kan jag hoppa in 3 året på ett gymnasium om jag läste upp matte och engelska till ett d? Jag har betyg i svenska. Skulle helst slippa gå 3 år till.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Jag förstår att det är jobbigt för dig. Det är dock Jättebra att du läste upp ämnena och blir nu behörig till gymnasiet. När fyllde du 18 år, nyss? eller fyller du 19 snart? Detta frågar jag pga du kanske blir för gammal för att söka till gymnasiets nationella program efter att du har gått färdigt 3 år på IM, ett av introduktionsprogrammen (antar att det är yrkesintroduktion du går).
    Elever som har gått 3 år på yrkesintroduktion brukar få ha en riktig avslutning med studentbal "och allt"; det är i alla fall så på många skolor. Hur det är på just din skola - kan jag dock inte svara på. Det finns inga strikta regler (i alla fall inga generella eller centrala regler kring studentbalen och studentutspringet) utan varje gymnasieskola bestämmer själva ganska mycket inom det.
    Du får välja - antingen berättar du på vilken skola du går och så ska vi försöka få svar från just din skola eller så frågar du själv på skolan, ex. kan du prata med kurator som säkert kan svara eller kan ta reda på vad som gäller på just din skola.

    Vänliga sommarhälsningar

    L.

    Liselotte