Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,

    du skriver inte vilket program du går på men jag gissar på att du går på ett Högskoleförberedande program. Och då är det tyvärr så att man är tvungen att ha godkänt betyg i eng 6.
    Däremot går det att ta ut >> examen från ett högskoleförberedande program med F i matte 2b.

    Om du får Studiebevis, kan du komplettera upp till Examensbevis på komvux efter gymnasiet.

    Vad är dina framtida planer? Vad vill du göra efter gymnasiet?

    L.

    Liselotte
    • : Hej!
    • : Hej! Jag hade velat bli mäklare i framtiden eller något inom marknadsföring kanske. Men vet inte hur jag ska kunna ta igen engelska 6 nu för att få högskolebehörighet. Det kanske är så att jag måste ha godkänt i matte 2B och matte 3b som jag läser nu.
    • Anna : Utbildningar till Fastighetsmäklare i Sverige kräver bland annat godkänt betyg i matematik 3. Engelska 6 ingår i Grundläggande behörighet. Utan godkänt betyg i eng 6 kommer du tyvärr inte på någon högskoleutbildning över huvudet taget. Om du får F på gymnasiet; kan du söka till komvux eller till en folkhögskola och läsa engelska och/eller matte där.
    • : Hur långt tid är den utbildningen på om man läser upp 1/2 kurser och kommer jag då kunna ta studenten om jag får E i gymnasietarbetet men efter studenten studerar vidare på komvux.
    • Anna : Utan godkänt betyg in Eng 6 kan man inte ta examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Med F i matte 2 och 3 kan man ta examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. E i gymnasiearbete är ett "måste" för att kunna ta examen /gäller alla gymnasieprogram/.
    • Anna : Matematik 2 läser man på komvux på fem veckor /på heltid/; detsamma gäller alla 100-poängskurser, som matte 3, engelska 5 och 6, gymnasiearbete... dva varje 100 poängskurs läser man på komvux PÅ HELTID på fem veckor. Behöver man läsa tre st. 100-poängskurser, läser man dem på heltid på 15 veckor.
    • : Okej. Finns det någon möjlighet att typ tenta av dvs mate2 och engelska 6 nu under terminen eller är det min skola som avgör det?
    • SYV-besökare : Om du har F i matte 2 och engelska 6, har du rätt att göra Prövning på din gymnasieskola, innan slutet på läsåret, men Datum (tidpunkt för prövning) är det din skola /rektor/ som bestämmer. Du kan önska när du vill göra prövning men beslut ligger hos rektorn. Rektorn kan delegera ansvar till SYV eller till lärare. Fråga SYV på din skola om hur det brukar gå till på just din skola. Men rätt att göra prövning - det har du.
    • : Jag undrar då om man ska jag göra en prövning på både engelska 6 och matte2b har man då båd emuntligg och skriftligt eller är de bara skriftligt? :)
    • Anna : Tidpunkt för prövningar är det din skola som avgör. Du kan önska när du vill göra prövning, men det är rektor som bestämmer.
    • Anna : Prövning består vanligtvis av 2 delar - skriftliga och sedan muntliga. Läraren utformar frågor i den muntliga delen individuellt, utifrån de svaren som eleven gav på den skriftliga delen. Så brukar det gå till. Men det är i mångt och mycket läraren som bestämmer. Det kan också vara 2 lärare /en av dem "medbedömare"/. Det går inte att i detalj, på förhand, svara på exakt hur just din prövning kommer att bli utformad. Det finns riktlinjer men varje lärare kan också bestämma ganska mycket själv. Rektor på skolan kan också ge order/instruktioner på hur prövningen ska gå till.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    förutom högskola/universitet finns det utbildninar inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskolan. Det är inte lika strikta behörighetsregler för att komma in på en yrkeshögskoleutbildning.
    Just Fastighetsmäklare kan man i Sverige inte bli utan en högskoleutbildning, men man kan på yrkeshögskola bli fastighetsförvaltare eller läsa någon utbildning inom marknadsföring.

    Se nedan några exemple på yrkeshögskoleutbildningar som kanske kan bli av intresse för dig:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-vastrafrolunda

    https://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare-2-botkyrka

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare-gbg

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-salj-solna

    Även om det t.ex står att en viss yrkeshögskoleutbildning kräver godkänt i engelska 6 och man t.ex inte har det betyget, så kan man söka och komma in. Detta pga yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot" (upp till 20% i varje klass/undervisningsgrupp).

    Därför tycker jag du kan söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som du blir intresserad av. kommer du in på flera yh, kan du välja sen. Det går också att tacka Nej till alla yh. Det är alltid frivilligt att läsa.

    Saga SYV

    Hej Moa,

    jag undrar vad du tänker på när du skriver "ta studenten"? :)

    Om du tänker på Examensbevis och att kunna söka till högskola efter gymnasiet - då fick du redan bra svar från andra studie- och yrkesvägledare.

    Men om du menar "delta i studentfesten" - då vill jag tipsa dig om att läsa på www.framtid.se/reportage/studenten -och sedan ganska många år är det så att alla som har gått på gymnasiet i 3 år får "ta studenten", dvs köpa sig studentmössa och springa ut från skolbyggnaden och skrika sig hesa när de åker på ett student-flak. Men vissa av dem som "tar studenten" får Examensbevis och andra - Studiebevis. Dokumentet brukar man få i ett kuvert, och för att se vad man fick, måste man öppna kuvertet och ta ut "pappret" och se rubruken; står det EXAMENSBEVIS - då har man uppnåt mål för studier på ditt gymnasieprogram; står det STUDIEBEVIS - då har man inte uppnått mål med studier på gymnasiet. Studiebevis ger inte heller behörighet till eftergymnasiala studier.
    Dock kan man få jobb eller komma in på en yrkeshögskola med endast studiebeviset.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp

    Saga SYV