Sarah

    Hej! En fundering... En elev har 2400 p som hon valt i sin studieplan. Måste hon välja till 100 p så hon kommer upp i 2500 p eller räcker det så, bara hon inte får F i mer än 150 p av de 2400p, vilket blir totalt 250 p (=10%) om man räknar de 100 p som inte valts som F. De 10% man kan ha F i får ju inte vara vissa kurser, men går det även att ha streck. Räknas F och streck på samma sätt där? Tacksam för svar!

    • Julia : Är det en elev på gymnasiet eller studerande på Komvux?
    • : Elev på gymnasiet.
    • Julia : Vilket program på gymnasiet? Och vad vill eleven göra efter gymnasiet?
    • : Naturbruksprogrammet.
    • Julia : Jag har nu skrivit ett svar till dig. Hoppas det blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    det är lättare att förklara om man tar ett "visst" specifikt gymnasieprogram, som exempel.

    Efter 3 år på gymnasiet kan eleven sluta med Examensbevis (som är målet) eller med ett Studiebevis.
    Studiebevis ger inte fullständig gymnasiekompetens och kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.

    Studenten
    Kika gärna på framtid.se/reportage/studenten

    Examensbevis från gymnasiet
    För att uppnå kraven för examensbevis måste eleven ha minst 2500 Betygsatta poäng. "Streck" är inte ett betyg; F är ett betyg; eleven kan ha max 250 F-poäng men inte i vilka kurser som helst. Dessutom, måste rätt "programstruktur" följas, som är olika för varje program.
    Vi säger att eleven läser på NB. Se längst ner i Programplanen för NB vilket programstruktur som måste följas på NB.

    Undantag kan göras (enligt rektors beslut om Individuellt anpassat program) från "rätt" programstruktur, men rektors beslut om individ.anpassat program måste fattas innan eleven gick ut år2 på gymnasiet;"volym" på 2500 p. för examensbevis på gymnasiet får man inte göra undantag ifrån...

    ... oftast fattar rektor ett sådant beslut vid programbyte - för att förhindra att eleven läser under längre tid "än nödvändigt". Dock måste alla kurser inom Gymnasiegemensamma ämnen ändå läsas och vara betygsatta; mer om Individ.anpassat program - var god se FrågaSYV/individ.anpassat.program