Sandra

    Hej! Jag skall söka till samhällsplanerarprogrammet i Lund till hösten, och jag tror att jag inte kommer att komma in direkt utan hamna som reserv. Hur fungerar det då med att tacka ja till andra program? Kan jag tillexempel tacka ja till mitt andrahandsval och samtidigt behålla min reservplats? Om jag börjar studera samhällsplanering på Örebro universitet (som har lite andra kurser än i Lund) och sedan kommer in som reserv i Lund, kan jag då byta trots att terminen redan börjat?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra !
    så som du beskriver - just så brukar det gå till; det är logiskt och så brukar det också gå till. Men, för säkerhets skull, läs gärna info på www.antagning.se - och om du är osäker kontakta Antagning.se och fråga. De kan införa ändringar i hur och när man ska tacka Ja eller nej till vissa saker.
    Eftersom det är Antagning.se som sköter det hela... är det bäst att "ta det" direkt med dem. Detta för att, helt oberoende av vad jag eller någon annan säger till dig, blir det ändå så som Antagning.se har bestämt. Det är deras regler och bedömningar som gäller.
    Läs gärna info på www.antagning.se och om du blir osäker om hur du ska göra - kontakta Antagning.se och fråga.
    Lycka till!

    ANNA

    Man får tacka Ja till den plats där man är ANTAGEN och behålla reservplats på sitt högre prioriterat alternativ.
    Jag har nu frågat en sakkunnig och fick svar som lyder:
    "såsom det tidigare har varit och som jag tror det blir även i år så kunde man som max "behålla" 210 poäng, detta inklusive de poäng som är Reserv och som man är Antagen till".
    Det är rätt enkelt om man endast söker några få alternativ.

    Exempel
    1. alternativ A - RESERV - halvtidsstudier (15 hp per termin);
    2. alternativ B - Reserv - studier på 25% (7.5 hp per termin);
    3. alternativ C - reserv - heltidsstudier (30 hp per termin);
    4. alternativ D - ANTAGEN - heltidsstudier (30 hp per termin).

    När man får första antagningsbesked och om man skulle ställas i RESERV på många olika alternativ, får man välja och svara Vilka av alternativen man önskar stå i reserv på - och som max kan man "behålla" 210 hp. Detta inklusive de poäng som man är tagen på... maximalt kan man per termin bli antagen till 45 hp, vilket motsvarar 150% av studietakt.

    Om du exempelvis är antagen till heltidsstudier och börjar läsa, och sedan blir kallad från Reserv på alla dina högre prioriterade alternativ i exemplet ovan - då skulle du kunna acceptera plats på alternativet 1 ELLER alternativet 2 och samtidigt behålla din plats på alternativet 4 då detta ej överstiger 150% av studietakt.
    ************
    Egentligen bör du ställa frågor om just detta till Antagning.se då det är deras regler som gäller.

    Det finns FAQ på www.antagning.se - och en "liknande" din fråga finns besvarat på www.antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/985/jag-har-blivit-antagen-till-mitt-andrahandsval-och-reservplacerad-till-mitt-foerstahandsval-efter-det-andra-urvalet-ska-jag-svara/;phrase:reserv

    Se även andra FAQ-frågor-och-svar.
    Du kan också ställa en egen fråga till Antagning.se

    Vi på Fråga SYV kan inte lova dig att Antagning.se ej ändrar sina regler kring Reserv-antagning.
    Vi kan inte heller ta ansvar om du missuppfattar våra svar, t.ex - eller om det pga någon särskilt anledning blir annorlunda med din ansökan och du får ett annat svar från Antagning.se
    Det är Antagning.se som bestämmer när det gäller ansökan och antagning till svenska högskolor/universitet. Det är därför dit vi måste hänvisa dig med din fråga.

    • : Hej, skulle du kunna utveckla ”så som du beskriver - just så brukar det gå till?” Jag vet inte vad du menar att jag beskrev eftersom jag ställde en fråga och inte gav ett svar. Kan jag behålla min reservplats ända in i terminstart?
    • Anna : visst, jag ska utöka mitt svar till dig nu. :)