Susanna
    Hej! Jag är sugen på att läsa Etologi- och djurskyddsprogrammet och behöver då läsa till kurserna Biologi 1, Biologi 2 samt Kemi 2. Jag tänkte därför söka dessa kurser via komvux för att då läsa till hösten, men jag är fortfarande inte säker på om jag vill göra det eller arbeta. Därför är min fråga kort, kan jag tacka nej till dessa kurser om jag blivit antagen till dem till hösten på grund av att jag helt enkelt har ångrat mig? Eller blir det då några problem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Susanna!

    Det du behöver göra att så fort du vet att du fick förhinder - kontakta komvux och meddela det: att du inte kommer att använda din studieplats. Om det sker innan kursen påbörjar - kallas det för återbud (du lämnar Återbud till erbjuden studieplats) och platsen får till någon från reserv. Du behöver i ett sådant fall inte ens förklara varför du lämnar Återbud.

    Om du påbörjar en kurs på komvux men sedan inte kan fortsätta läsa, då gör du avbrott och här är det viktigt varför du gör avbrott. Om du gör ett tidigt avbrott (under första två veckor efter kursens början) då kan fortfarande någon annan ta din plats på kursen, men senare går platsen till spillo, kan man säga - för att det är för sent för någon annan att hoppa in från Reserv. Här är det viktigt att du har en bra orsak till varför du gör avbrott. "Fick arbete" är en mycket bra orsak till att göra avbrott. Det borde inte hindra dig från att få plats på kurser på Komvux i framtiden. Men det finns ännu ett alternativ: försöka byta till kvällskurser eller flex eller distans (så att du kan fortsätta läsa och arbeta samtidigt).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA