Fatima
    Hej igen!
    Nu är det bara 2 månader kvar till studenten, och jag måste börja redan planera hur jag ska pröva betygsämnen som jag inte är nöjd med. Läste någonstans att man kan tilläggkomplettera, genom att läsa kurser som man inte har läst tidigare. Kan jag göra det? eller gäller det bar dem som inte har läst enligt det nya systemetet. I så fall har jag rätt till att få undervisning i komvux ? Undrar även om det går att visa att jag inte har bott i Sverige i mer än 4 år, så att antagningen kan ta hänsyn till det. Och vad tror ni om antagningspoäng för hösten 2018 och våren 2019 kommer att bli? För att det var en stor sänkning i båda våren 2018 och hösten 2017, tror ni att det kommer att säknas ännu mer? Kan jag göra prövningar i kommuner som är nära Göteborg? Och hur kommer nya ämnesplan att påverka prövningar ? Det blev många frågor men är tacksam om ni svarade på dem ❤

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fatima,
    om du läser på gymnasiet nu - då vet du ännu inte om du kommer att få Examensbevis eller Studiebevis och det väldigt viktigt! Det är 2 helt olika situationer.
    Prata gärna med SYV på din skola och fråga om hen kan redan nu svara om du ej kommer uppnå kraven och får med det ett Studiebevis.
    Att ge någon garanti på att du får Examensbevis, kan ingen göra - för att skulle du t.ex missa få godkänt betyg i svenska 3 - då får du Studiebevis. Även Gymnasiearbete måste vara godkänt för att i annat fall uppfyller man inte kraven för Examensbevis.
    Men om du t.ex redan nu har fler än 250 F poäng, då kommer du garanterat få Studiebevis.

    Liselotte

    I Examensbeviset "låser man in" sina kurser.
    Och det är inte så lätt att höja meritvärde om man har examensbevis. Nya kurser, som inte finns i examensbeviset, räknas in Endast i 2 fall: om kursen krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng; inga andra nya kurser räknas in.

    Högskoleprovet - har du gjort det eller kommer att göra det? Gör högskoleprovet så många ggr du kan.

    Prövningar - svårt att hitta var man kan anmäla sig och man förbereder sig genom självstudier.
    Det är inte förbjudet att SÖKA till komvux, men om man vill läsa samma kurser i vilka man redan har godkända betyg - har man mycket små hanser att komma in på kurserna.

    Sök också till högskoleutbildningar. Man vet aldrig var antagningsgräns kommer att gå. Sänkning i antagningsgränser hösten 2017 och våren 2018 beror troligtvis på att BIex gruppen försvann (den användes senast vid ansökan till våren 2017).
    Man kan försöka spekulera om antagningsgränserna kommer att sänkas eller höjas - men det är ju egentligen ingen som vet hur det blir.

    • : Hej!
    • : Jag kommer klara alla kurser med ett snitt som är mellan 19.90-20.10. Jag har inte fått F i någon kurs tidigare, och när det gäller gymnasiearbete så har vi bara presentationen kvar och våran handledare sa att våran projekt är en av de bästa i skolan. Därför skriver jag som att jag som att jag är garanterad att få examensbevis.
    • Liselotte : Om du har snittbetyg på ca 20.0 - då har du A betyg i alla ämnen. Högre betyg kan man inte få. Varför vill du komplettera? Eller räknar du in meritpoängen? T.ex om du har B-betyg i alla kurser + max i merit (som är 2,5) då får du meritvärde på ca 20.0.
    • Liselotte : Hur lång tid man har bott i Sverige innan man söker till högskola/universitet kan Antagning.se Inte ta hänsyn till.
    • : Jag har läst kurser som gav mig 2.5 i meritvärde, har A i några kurser och B i det mesta, 3 D och 5 C , och det är just dem jag vill höja
    • Liselotte : "Snittbetyg" säger man när man menar Jämförelsetal (Utan meritpoäng). Om du har 2,5 i merit och meritvärde på ca 20.0 - har du "snitt"/jämförelsetal på ca 17.5 som motsvarar ungefär "alla B betyg". Betyg i gymnasiearbete räknas inte in.
    • Liselotte : Godkända betyg höjer man genom att göra Prövningar. Svårt att hitta var man kan göra prövning. till prövning förbereder man sig på egen hand, genom självstudier.
    Läs alla kommentarer