Jennifer
    Hejsan! Jag har strax läst min första termin på naturprogrammet och ska innan jul ha valt inriktning mellan natur eller samhälle. Jag har sedan lång tid tillbaka velat bli astronom och vill verkligen det fortfarande men känner att matematiken och fysiken är tillräcklig som den är nu då jag redan tycker det är lite krångligt och detta får mig att vilja ta samhällsinriktningen. Kan man fortfarande bli astronom fast man väljer den inriktningen eller behöver jag läsa till extra kurser och kan jag isåfall göra det under gymnasietiden?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    HEJ Jennifer!

    Så roligt att du är intresserad av yrket Astronom>>

    Inom Astronomi finns det även andra yrkesmöjligheter - t.ex kan man bli Vetenskapskommunikatör med Rymdinriktning>> och du får gärna kika även på andra Rymdyrken>>

    Men ang. just Astronom så är det Fysik på högskolenivå som man behöver läsa och för det måste man ha godkända betyg i Fysik 2 och Matematik 4. Se exempel på utbildning - kandidatprogrammet i Fysik>> och de kurser - Fysik2 och matte 4 läser man på inriktningen Naturvetenskap. Men du kan fråga SYV på ditt program på skolan, om det skulle vara möjligt för dig att läsa Matte 4 och fysik2 även om du väljer inriktning SamhäIIe... "Vinsten" för dig blir i så fall att du slipper läsa Kemi2 och Biologi2, som du blir tvungen att läsa om du väIjer inriktning "naturvetenskap".

    Förhoppningsvis blir någonting i mitt svar till någon sort hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte