Felicia

    Hej, jag går just nu i 9:an i grundskolan och har en fråga angående mitt val av "Moderna språk" när det kommer till gymnasiet. Jag har läst spanska från 7:an till nu i början av höstterminen i 9:an men jag känner att jag inte vill fortsätta. Under hela tiden jag har läst spanska har jag känt mig omotiverad och jag har kommit fram till att jag i princip inte har lärt mig någonting. Jag vill inte skylla allt på min lärare, men min lärare har egentligen inte tagit någonting seriöst och inte lärt ut på ett bra sätt. Så jag har bestämt mig för att sluta spanskan och istället läsa extra i engelska eller svenska, allra helst hade jag nu valt tyska men det är ju försent då jag är nybörjare och tyskaklasserna i 9:an uppenbarligen kommer vara för svåra för mig. Men nu kommer jag till min fråga: Kommer jag kunna välja ett modernt språk i gymnasiet och kunna läsa det som nybörjare? Jag vill gå naturvetenskapsprogrammet och där vet jag att jag behöver läsa ett modernt språk, men kan jag då välja tyska? Eller måste jag ha läst det i grundskolan också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    du har rätt: i Naturvetenskapsprogrammet ingår det att läsa Moderna språk, minst en kurs.

    Och det går bra att välja ett nytt språk. Du kan välja Tyska 1 eller Franska 1, nybörjarkurs. Även andra språk kan eventuellt erbjudas, beroende på vad just den aktuella gymnasieskolan har för möjligheter.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svar :) Men jag har en fråga till: Får jag ens byta till extra engelska eller svenska fast jag "egentligen" inte behöver det betygsmässigt? Jag har mer än godkända betyg i både engelska och svenska och skulle egentligen inte behöva läsa extra för att "rädda ett betyg". Men får jag fortfarande välja extra ändå?
    • Anna : Enligt svar från Skolverket så är det frivilligt för elever på grundskolan att läsa moderna språk. Att läsa mer svenska och/eller engelska kan alla behöva göra; det finna alltid "rum" för förbättring; inom engelska kan man jobba på sitt uttal, om inte annat... :)
    • Anna : Dock är det "bra" /nyttigt/ att läsa flera språk; ju äldre man blir desto svårare är det att börja med ett nytt språk. Det är också mycket nyttigt att försöka komma på ett sätt att överkomma inlärningshinder och avsaknad av motivation. Det är väldigt viktiga färdigheter som du kommer att ha stor nytta av i framtiden, därför vill jag råda dig att försöka stanna kvar i språk-kursen och kämpa dig igenom den, försöka hitta ngt. roligt/trevlig i den i alla fall. Sedan, om du lyckas uppnå godkänt betyg i Spanska, får du 10 EXTRAPOÄNG som kan göra skillnad mellan att komma eller inte komma in på din favorit utbildning på gymnasiet.