Nicklas
    Hej,
    Jag har under året gått Spanska 4. Jag har aldrig fått ett F på några uppgifter samt har redan uppnåt minst E på allting. Men under Nationella provet i den muntliga spanska delen blev jag inte godkänd. Min lärare har därför sagt att jag inte kommer bli godkänd i kursen och få ett F även fast jag redan blivit godkänd på den muntliga delen tidigare. Kan man göra så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nicklas,

    det är lärarens kompetens att sätta betyg på de kunskaper som du har på Hela Kursen. Det provet som kommer senare, närmare betygssättningen är därför viktigare, därför att det är de bestående kunskaper, som man minns och tar med sig vidare till studier och in i arbetsliver som är viktigare. Det är den förklaringen som jag som Studie- och yrkesvägledare kan ge. Men det är är Läraren som sätter betyg.

    Givetvis är det jättetråkigt om du får F i betyg.

    Fråga läraren om du kan komplettera på ngt. sätt eller om du kan göra om den muntliga delen av provet.

    Om du får F på kursen kan du senare läsa den kursen på komvux eller göra prövning i den.

    Jag beklagar att jag eller någon av mina kollegor, SYV-ar, inte kan hjälpa dig på ngt. annat sätt än genom att förklara varför det senaste provet är det viktigaste + att ge förslag på vad man kan göra om man får F i betyg på kursen.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA