Jawad Sakhi

    Hej! Jag har utländsk gymnasial utbildning med betygsmedelvärdet 98.93 där 50 är godkänt och 100 är högsta betyg. Jag vill söka till läkarprogrammet fast jag behöver att klara (sva1,2,3) (eng5,6) (kemi1,2) (biologi1,2) (fysik2) och (matte4). Jag har pluggat för ett år hittils och jag kommer bli klar med några av de kurser vid slutet av den här terminen på gymnasiet. Jag undrar om att när jag söker till läkare kommer mina betyg att multipliceras med faktorn 1,2? eftersom på antagning.se står det att bara komvux elever kan få det. Sedan så vill jag fråga att om jag får A betyg i hälften av kurserna och C i resten, vilket slutligt meritpoäng får jag samt det där 2,5 kopensationen från min utländsk utbildning och hur kan det påverkas om jag läser matte5 Engelska7 och matte specielisering?

    • Anna : När du blir behörig och söker till läkarprogrammet - eller en annan svensk utbildning på högskolenivå, kommer Antagning.se räkna ut ditt meritvärde (enligt de regler som gäller då) och du kan, i fall du ej kommer in, försöka efter det höja ditt meritvärde; men gör också HÖGSKOLEPROVET så kanske du kommer in i HP-urvalsgruppen. Du har höga betyg från utlandet, det är ingen tvekan om saken, men situationen kan uppstå när antal sökande med absolut högsta betyg är fler än antal utbildningsplatser, och i så fall kommer man titta på resultat från högskoleprovet; även utlottning kan tas i bruk så att slumpen får avgöra vika som får utb.plats.
    • Mikael : Det händer att reglerna om hur betygen omräknas till meritvärde - ändras. Det hände för ett par år sen med IB-diploma... och de med IB-diploma har nu svårare att komma in, jämfört med som det var tidigare. Att på förhand räkna ut sitt meritvärde baserat på betygen som man ännu inte har fått - är det inget som vi rekommenderar att man skulle göra.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det viktigaste är att du blir Behörig, alltså att du får godkända betyg (och helst så höga betyg som möjligt) i de kurser som krävs för grundläggande och för särskild behörighet. Du vet vilka kurser det är - du nämner dem i din fråga.

    Som behörig kan du komma in på högskole/universitetsutbilnding i Sverige även i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet); obehöriga kan inte antas till svenska högskoleutbildningar, oavsett hur höga betyg de har - därför är det viktigaste att du blir Behörig. Försök få så höga betyg du kan i alla kurser du läser.
    Om det är så pass många kurser kvar för dig att läsa, som du uppger i din fråga, så dröjer det innan du blir behörig till läkarprogrammet, du ska alltså inte kunna antas till hösten 2020; i bästa fall kanske till hösten 2021 eller ännu senare - och reglerna kan ändras "under resans gång".
    Aktuell info som gäller vid ansökan och antagning till svenska högskoleutbildningar publiceras på www.antagning.se och du gör rätt i att läsa på den hemsidan; skulle reglerna ändras, kommer info på den sidan ändras också.
    Vi på FRåGA SYV vågar inte uppge de exakta värdena i dina betyg som kommer att gälla när du söker till läkarprogrammet, därför att vi ej jobbar med de frågorna "daglig dags" och vad du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela roll, utan det är vad personal på Antagning.se räknar fram när du är BEHÖRIG och gör ansökan, som kommer att spela roll (gälla).

    Jag vill råda dig göra Högskoleprovet flera gånger (så många gånger som du hinner, orkar och har råd med - ju fler, desto bättre). Högskoleprovet befriar dock inte från kraven på behörighet: både grundläggande & särskild behörighet måste du ändå ha.

    Ang. vilket meritvärde du får om du får betyget A eller C i en viss kurs... det är bra att försöka få så höga betyg som möjligt; det finns väl ingen anledning att sätta ribban lågt... och vad spelar det för roll om du bestämmer dig för att du måste få A i betyg, men sedan får B eller C eller D? Man kan ju bara göra sitt bästa, inte mer. Och du ska göra ditt bästa i varje kurs du läser, tycker jag.

    Hänvisningar/Lästips
    om att söka till svenska högskole/universitetsutbildningar med utländska gymnasiebetyg - antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning
    om Kurser som kan höja meritvärdet för dig med utländska gymnasiebetyg - uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad
    om Meritpoängskompensation - uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/meritvardering/istallet-for-meritpoang