Amanda
    Om jag läser några matematikkurser på ett universitet i vår som liknar de som sedan finns på det ingenjörsprogram jag vill läsa till hösten på ett annat universitet, skulle det kunna vara så att jag kan hoppa över de programkurserna då ifall kurserna ger samma behörighet? Hur vet man om två kurser är likvärdiga från olika universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Som det brukar gå till är när man kommer in på ett program, dvs får besked ANTAGEN, och man vet med sig att man har godkända betyg i kurser som ev är likvärdiga de kurser som finns inom programmet, ansöker man om TILLGODORÄKNANDE, som det heter /kan finnas olika "blankett" eller andra rutiner på olika högskolor/universitet.

    Sedan tittar de utbildningsansvariga på vilka betyg man har sedan innan och fattar beslut om vilka kurser som kan tillgodoräknas (eller inte). Att få förhandsbesked kan bli svårt, då de utbildningsansvariga tycker ofta att de inte vill lägga tid på att jämföra kurser om det eventuellt senare kan bli så att den som frågar inte kommer in på just deras lärosäte, utan kanske på ett annat lärosäte i stället (och i så fall är inte beslut värt någonting; detta pga varje lärosäte har rätt att själva bestämma vilka kurser som är likvärdiga och inte).

    Saker att tänka på:
    kurser som du ev ska kunna tillgodoräkna kan ligga utspridda i programmet, så att du ändå inte ska kunna hoppa över en hel termin, utan endast över någon del av terminen. Under tiden du "hoppar över" någon kurs har du inte rätt till studiemedel - då är det bra att ha någon plan på hur du ska kIara dig ekonomiskt /sparade pengar, extrajobb eller annat/... det låter som självklara "tips" men ibland tänker inte unga människor på det innan de är "där", dvs mitt i en hög med räkningar som måste betalas men inte något Studiemedel på väg fram till t.ex i slutet av Nästa månad. :(

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA