Alic
    Om man har fått bra betyg på prov, läxor och inlämningar kan då läraren sänka ens betyg om det går dåligt på nationella proven? (Åk 9)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alic,

    läraren bör göra Helhetsbedömning av elevens kunskaper i hela kursen. Lärarens uppgift är att på det bästa sättet bedöma så noggrant och rättvist som möjligt elevens kunskaper i förhållande till de mål och betygskriterier som gäller för just den aktuella kursen.
    De kunskaper eleven uppvisar på NP, nationellt prov - är viktiga; inte minst pga NP görs mot slutet av kurser och NP testar kunskaper i hela kurser.
    Det du, som elev, bör göra - är att förbereda dig så gott du kan och göra ditt bästa även på NP. Mer kan du inte göra.
    Att ge ett definitivt svar på frågan om läraren kan eller inte kan sänka betyg på grund av NP, kan inte en studie- och yrkesvägledare göra... detta pga det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte studie- och yrkesvägledarens.

    Vänligen och lycka till med dina studier, inkl. NP! :)

    ANNA