anonym
    Om man inte har deltagit i en kurs i gymnasiet på heltid pågrund av olika skäll kan läraren ändå sätta ett betyg? Har de verkligen tillräckligt mycket belägg för att kunna sätta ett legitimt betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej på dig,

    SYV kan inte svara på den frågan.
    Det är Lärarens kompetens - hur man sätter betyg. Är man, som elev, missnöjd med sin lärar eller med de betyg som läraren satt, pratar man med rektor.
    Det är rektorer på skolorna som är ytterst ansvariga.
    Är man sedan missnöjd med det svar man får från rektor - kan man anmäla till Skolinspektionen.
    Vänligen

    ANNA

    • Milla : Om läraren har Underlag för att sätta betyg, bestämmer läraren själv. Det finns inte strikta generella regler kring det.
    • Anonym Kanin : Sedan skulle det vara konstigt om läraren satte betyg om du överhuvudtaget inte hade deltagit i undervisningen alls och även inte lämnat in några som helst material för betygsättning. Om sådant är fallet har du starka argument att övertala rektorn med om något gick snett (jag vet inte din historia, gissar nu bara). Klaga, klaga och klaga ytterligare på alla inblandade tills det blir rätt. Det är din framtid, ingen annans. Börja med att prata med rektorn.
    • Anna : Tack Anonym för din kommentar. Jag känner inte till frågeställarens situation heller. Dock är min erfarenhet som SYV att det är många gånger "samma" /spelar ingen roll/ om man inte har något betyg eller om man har F-betyg. Och ibland är det t o m fördelaktigare att få F-betyg än inget betyg... det beror på Exakt hur situationen ser ut och varför man inte vill få F-betyg eller något annat betyg? eller varför man vill få F betyg i stället för inget betyg...? Men klaga ska man givetvis göra om man känner att ngt. är fel. Dock är det ofta svårt att "vinna" över läraren, som kan argumentera för sin sak och ofta också får stöd från övrig personal på skolan /på gott och ont/... Det är inte ngn exakt vetenskap, och BEDÖMING måste göras. Och olika människor kan göra olika bedömningar i exakt samma situation. :(
    • : Tack för alla svar. Jag har kontaktat rektorn så får jag hoppas på det bästa. Det ska inte vara möjligt att sätta ett betyg på en kurs baserat på endast 2 prov av 7.
    • Milla : Vi hoppas du fick svar från rektorn. Gick det bra? Du får gärna höra av dig och berätta hur det gick! Lycka till!
    Läs alla kommentarer