CCX

    Kan en lärare tvinga en elev göra kursprov ( alltså inte nationellt prov enligt Skolverket) i till exempel Fysik 2 om eleven har fått varit närvarande på alla prov och även fått A på alla prov? Alla skolor gör inte kursprov , kan läraren ha det som krav för att dom ska ge ut ett betyg i kursen? Det är alltså inte frågan om bristande underlag. Elever som skolkat från samtliga delprov kan få ett betyg om de gör kursprovet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kan ringa till Skolverkets upplysning och ställa din fråga; tel.nr 08-527 332 00.
    Jag tror du får svar att "det är lärarens ansvar att se till att få tillräckligt underlag för betygssättningen" och att det är "ej vidare reglerat i detalj".
    Vad vi som är SYV-ar, som inte sätter några betyg, vet är att Läraren planerar för hur kursen ges och vilka prov som skrivs. Men det är Rektorn som är Ytterst ansvarig på skolan, ändå. Så prata gärna med rektorn.
    Vidare kan jag påtala att vår erfarenhet är att det är mycket svårt att "vinna" mot en lärare; hen har mycket makt och det med all rätt - då hen har kompetensen och rätt att göra upplägget och bestämma på vilket sätt som eleverna ska redovisa sina kunskaper.
    Jag känner till ett fall då eleven låg på A-nivå i en kurs och "var sjuk" när Nationella provet skrevs + kom inte till Omskrivningen/omtentan (lite oklart varför hen inte kom) så fick eleven F i kursen. Detta för att läraren har på förhand sagt att alla ska skriva NP och de som är sjuka ska skriva ändå men senare - ett annat datum fanns för det.
    Om varje elev ska bestämma vilka prov hen behöver göra och vilka hen inte behöver göra - blir det snart kaos på skolan. Olika elever och föräldrarna har olika åsikter om vad som är rimligt, rättvist och OK... men det är läraren som bestämmer. I fall man som elev är missnöjd med lärarens beslut, råder vi att först prata med läraren och sedan, i fall lärarens svar ej ger den förklaring som du vill ha, med rektorn.
    Undrar - om eleven har tillräckliga kunskaper varför kan inte hen göra slutprovet? Och bekräfta sina kunskaper + träna ännu en gång på att genomföra ett stort prov? ska man läsa på eftergymnasial nivå är det mycket bra att ha så mycket erfarenhet som möjligt i att göra "saltentorna"; stora tunga prov och liknande redovisnings-moment. På högskolan/universitetet kan man ibland "gå" en hel termin utan att behöva göra ngt prov eller ngn redovisining och sedan kommer tenta-perioden med flera mycket "tunga" (omfattande) svåra tentor - är man inte van, kan man bli chockad av det och misslyckas bl.a pga ovana.