Privat

    Hej, jag fick nämligen B för några veckor sen i matte 1c, går det att ändra/ läsa upp betyget till ett A efter att kursen är avslutad? Om inte, hur ska jag gå till väga då jag verkligen vill ha A i kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det sättet som vi kan rekommendera är att efter gymnasiet, när du får ditt examensbevis - att du både ansöket till komvux men också letar efter möjlighet att göra prövning (du kan då göra prövning i Matematik 1a, som är en lättarekurs än matematik 1c).

    Att bli antagen till komvux anser vi som extremt orealistiskt, men ibland händer det... så det kan inte uteslutas helt att få läsa om kursen på komvux, men det realistiska sättet är att göra Prövning (kostnad 500 kr) och det går, enligt nuvarande regler, bra att göra prövning i en lättare kurs - matte 1b eller t om i 1a.
    Betyg i matte 1a eller 1b  kommer i så fall räknas in i ditt jämförelsetal (i stället för matte 1c) - och med det högre meritvärdet kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen, vid ansökan till högskola/universitet.

    Vänligen
    ANNA