Yus
    Hej jag undrar åt
    Min lillasyster.. hon läser allmän kurs på distans på folkhögskolan i den orten hon bor i , hon ska flytta till Stockholm och hon undrar om hon kan byta till en folkhögskola där samt fortsätta med sina studier i gamla orten ? Eller måste hon börja om?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yus,

    om din syster läser på distans, kanske det inte spelar någon roll var hon bor; på distans kan hon läsa långt hemifrån; men om hon vill "byta" till en folkhögskola i Stockholm - då måste hon fråga på den folkhögskolan dit hon vill byta, om de har ledig plats och om någon passande utbilnding finns dit hon kan byta; svaret beror helt på om plats finns och om någon passande utbilnding finns; sedan är det också så att folkhögskolorna gillar mest att man söker under våren och börjar läsa på hösten, i augusti eller i början på september.
    Om ingen passande /samma eller liknande utbildning/ ges på en folkhögskola i Stockholm, då måste hon kanske börja om  ... men varför kan hon inte fortsätta läsa på distans mot den nuvarande folkhögskola?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : För att hon kommer ändra adress och jag tror då att man måste vara folkbokförd i den kommunen om man vill läsa distans eller på plats :/
    • Liselotte : Det som du skriver om folkbokföringskommun gäller studier på KOMVUX. Däremot bryr sig inte FOLKHÖGSKOLORNA om man är folkbokförd i samma kommun eller i en annan kommun.
    • Anna : Men även vid studier på Komvux, har man rätt att fortsätta läsa om man redan är ANTAGEN; även om man under pågående studier flyttar. Man kanske inte blir antagen till nästa kurs, men de kurser man redan är antagen till har man rätt att läsa, oavsett om man flyttar till en annan kommun eller byter adress.