William

    Hej, Läser andra året på gymnasiet och börjat kolla på lite högskolor. Många linjer kräver matematik 3c men det erbjuds bara 3b på min skola. Kan man byta så att man läser 3c istället?

    • Mikael : Beror nog mycket på Vilket program du läser på gymnasiet. Vilket program och vilken inriktning läser du nu?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    en möjlig lösning för dig är att läsa matte 3b och sedan matte 4.
    Om du får godkänt betyg i matte 4 anses du behörig till utbildningar som kräver matte 3c; och du får även meritpoäng för "högre" mattekurs.

    • : Läser ekonomi ekonomi och har inte möjlighet att lägga till en extra kurs i matte som individuellt val.
    • Milla :

      På EK inriktning ekonomi är matte 3b en obligatorisk kurs. Det är ett problem!!! Du kan alltså inte ersätta matte 3b med 3c och båda de kurserna får inte ingå i samma examensbevis!  Vilken utb efter gymnasiet vill du söka till? Utb som kräver matte 3c brukar samtidigt kräva fysik 2 och biologi och kemi ...