Medlem

    Hej! Jag har ändrat mig ganska mycket med ordningen på min ansökan till gymnasiet, jag kommer troligtvis komma in på förstavalet men finns det någon chans att ändra det nu när sista ansökningsdagen har varit och kan man tacka nej till gymnasium men ändå komma in på andra? Är väldigt osäker inför gymnasiet och känns sådär att börja, kan man ta kurser hemma eller finns det några gymnasium på distans?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Medlem! :)

    Distansgymnasiet som man som elev kan söka till på egen hand är >>Korrespondensgymnasiet. Det är många elever som vill läsa på distans och konkurrensen om platserna är hård. Dessutom erbjuds det endast några få högskoleförberedande program och inte alla intrikningar på de programmen och inga yrkesprogram. Se utbud och annat om skolan i skolans presentation på www.gymnasieguiden.se - snabblänk ovan i detta svar.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag förstår att du är osäker och kanske vill ändra i din gymnasieansökan men... Vi avråder från att ändra sin ansökan efter sista dagen i Omvalsperioden. Vi avråder också från att tacka Nej till en plats på gymnasiet som man blir erbjuden. Detta på grund av att man i så fall riskerar bli utan gymnasieplats.

    Prata helst med en Studie- och yrkesvägledare på din skola.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV