Jasmin

    Hej, Jag har upptäckt att en utbildning som jag lagt sista i listan är väldigt bra och jag lagt den under av misstag:( Har blivit antagen i första urvalet på antagning för en annan utbildning som ligger ovan på denna då var det struken och fanns inte knappen för sen anmälan heller:( Fast det stod att min meritvärde skulle ha passat utbildningen. Undrar om man kan fixa det el förlorat den?:( Blir tacksam för svaret^^

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jasmin!
    Du kan ringa till Antagning.se - telefonnummer 0771-550720 och tel.tid kl.9-16 och ställa din fråga.
    Som jag förstår situationen, så är det för sent - tyvärr. När du skriver att ditt meritvärde "skulle ha passat" ... så kanske det är inte riktigt sant, för att du konkurrerade ju inte till just den här utbildningen, ditt meritvärde var inte med "i spelet", för att du blev antagen på en - av dig - högre prioriterad utbildning.
    Förklaringen: om den utbildning som du nu vill "ändra till" inte har SEN ANMÄLAN "knappen", då betyder det att det ej finns ledig (tom) plats. De sökande som blev Antagna måste tacka Nej för att någon från Reserv skulle komma in. Du står inte ens i Reserv till den utbildningen. Någon som är antagen till den utbildningen som du vill ändra till, ska ju inte bli av med sin studieplats p g a du ändrade dig; eller menar du att du skulle ställas i reservkö före de som har lägre meritvärde? I så fall blir det orättvist mot dem som bestämde sig i tid och hoppas nu på att komma in.
    Hur som helst, så tror jag inte det går att fixa nu, vilket jag beklagar. Men kontakta ändå Antagning.se för att få svar direkt från dem som jobbar dagligen med just de frågorna.
    Mvh
    L.

    Liselotte