K

    Hej! För ungefär en dag sen stängdes gymnasievalet och jag råkade byta plats på det jag ville ha på första plats med en annan. Ångrar det grovt nu. Finns det möjlighet för SYV i min skola att ändra på det innan omvalet som är om några månader? Tänkte be henne ändra på det redan på tisdag, men jag undrar bara om det går att ändra på det. Det jag vill ha på första plats kräver att man gör två prov och den första är redan i mars. Tack i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    det är som ditt val ser ut sista dagen i Omvalsperioden, som det egentligen spelar roll. Därför behöver du inte be om att undantag görs och val ändras; du kan få Nej på din begäran, för att det är "jobbigt" att ändra när det inte är val- eller omval. Och så finns det egentligen ingen anledning att göra det, heller.
    Många elever kan ändra sina val i Omvalsperioden. Och antagning kommer att göras på på betyg som kommer att finnas i SLUTBETYGET från Grundskolan /alltså betygen som sätts i slutet av maj/.
    Det som eleverna och bl.a du la in i gymnasieantagnings-systemet under valperioden är underlag för gymnasieskolorna - om de vill försöka ändra antal platser på sina utbildningar (det är inte alltid det görs, men skolorna får i alla fall möjlighet att göra det).
    Så, mitt förslag är att du väntar till Omvalsperioden. För att för just din del kommer det inte spela någon praktisk roll om ändring skulle göras nu, direkt, eller under Omvalsperioden.

    Vänligen
    Julia syv