Ana Maria
    Hejsan! Jag blev inte antagen på mitt förstahandsval och valde därför att stanna dom reserv. Men nu efter en tid ångrar jag mig och gillar mitt andrahandval . Om jag får en plats hos mitt förstahandsval, kan jag tacka nej eller måste jag gå dit?
    • Daniel : Mailadress till Gymnasieantagningen i Helsingborg är [email protected] - maila till dem snarast och förklara vad du önskar.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ana Maria,
    "du kan tacka Nej om du blir erbjuden att komma in från RESERV", - svarade jag dig först... Men ni fick jag veta att de i Skåne gör på ett annat sätt. De tillfrågar inte längre - utan ANTAR från Reserv, om det finns möjlighet - och med förlorar eleven den "gamla" platsen.

    Du behöver därför snarast meddela ditt antagningskansli att du ej längre önskar stå i reserv.
    Om du, ex. söker till gymnasiet i Helsingborg - är då ditt antagningskansli gymnasieantagningen-i-helsingborg >.

    Hälsningar
    D:

    • : Hejsan! Tack så mycket för svaret! :) Jag har en till fråga, om jag kontaktar mitt antagningskansli och berättar att jag inte vill stå som reserv längre, kommer det ändra något hos min andrahandval? Som till exempel att jag hamnar som en sen ansökan eller att jag kan förlora min plats?
    • Anna :

      Du behöver snarast Maila till ditt gymnasieantagningskansli - och meddela att du ej längre vill prövas för att komma in från RESERV.

    • Daniel : Mailadress till Gymnasieantagningen i Helsingborg är [email protected]
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ana Maria,
    jag har nu pratat i telefon med personal på  gymnasieantagningen-i-helsingborg >. De säger att de i Skåne gör nu-för-tiden så att du riskerar faktiskt att "förlora" din plats där du är ANTAGEN om du kommer in från RESERV.
    Många andra gymnasieantagningskanslier gör på andra sätt... men i Skåne gör de faktiskt så att i fall du tackade Ja för att stå i RESERV, betyder det att du kan komma in och bli ANTAGEN där och samtidigt i så fall "förlora" den platsen där du är Antagen nu. Så det var bra att du hörde av dig till oss!

    Personal på ditt antagningskansli - i Helsingborg - ber dig MAILA till dem /snarast/ och förklara vad ditt önskemål är.
    Bästa hälsningar
    ANNA