Sam
    Siden jag studerar A Levels i Storbritannia, jag ska bara få mina examenbevis betyg på 16 augusti 2018. Är det möjligt för man att ansöka fortfarande till högskola som börjar i höstterminen?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,

    göra Ansökan får alla göra. Det är en annan fråga om du kommer att bli Antagen. Ansökningsperiod är från 15 mars till mitten på april - för säkerhetsskull och pga hemsidan kan krascha på grund av att många gå in under sista dagarna av ansökningsperiod samtidigt, rekommenderar vi att göra ansökan under, som senast, första veckan i april. Ansökan gör man på www.antagning.se
    KOMPLETTERA SIN ANSÖKAN gör man så fort man får sina betyg. Du kan inte skicka in /ladda upp/ dina betyg innan du har fått dem. Då kompetterar du så fort du kan.
    Det kan tyvärr vara för sent att komma in till hösten dock... men du kan ändå inte komplettera innan du har fått betygen. ;/

    Kontakta Antagning.se och fråga om det är någon idé att göra ansökan om du vet att du som tidigast kan komplettera din ansökan den 16 augusti. Kontakformulär till Antagning.se finner du på www.antagning.se/sv/fragor-och-kontakt

    Antagning.se kan inte veta hur många BEHÖRIGA sökande som kommer att ansöka om varje utbildning. De kan dock säga hur det BRUKAR VARA.
    Att hoppas på att "restplatserna" kommer att finnas på mycket populära utbidningar som t.ex läkarprogrammet, arkitektutbildningar eller på psykologprogrammet, skulle inte jag rekommendera; för att det blir nog inte så, ganska garanterat. Däremot på lärarutbildningar kan restplatserna finnas. Finns det restplatserna, kan man komma in ganska sent, till och med även när studierna redan har börjat.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna, tack så mycket för svaret. Jag ska visst kontakta Antagning.se om det. I andra länder har det varit möjligt att ansöka med förutsagda betyg (med ett brev från min skola) så då hoppas jag att de kan göra något sådant.
    • Anna : Vi hoppas du får ett positivt svar från Antagning.se! Lycka till!