Christian
    Hejsan jag har en fundering och en ganska speciell situation, kan man be en rektor återkalla ett gammalt gymnasiebetyg ? Jag har välldigt bra argument och anledning,orsak till detta, det skulle nämligen vara mer fördelaktigt att istället ha kurser meriter man söker på som bygger på de man vill läsa vidare inom också samt att det är mer ett straff i dagsläget att ha slutbetyg för annars, skulle jag kunna läsa dom kurser jag endast behöver samt plugga för bättre betyg och kunna få ett snitt med konkurenskraftiga kurser så man inte bara kan komma in via högskoleprov jag har ju bara strax över 10 och kurser där jag inte kommer någon stans med, om rektor kan göra ett undantag skulle de vara oerhört bra det finns omständigheter som sakt skulle kunna tala för det iaf ! vet ni någon som varigt i samma situation och som fått igenom det ? Mvh christian !

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Christian!

    Det har hänt att betyget blev ändrade i efterhand. Rektor får fatta beslut att ändra gamla betyg, om det finns anledning till det.

    Du bör kontakta rektorn och framföra dina argument och vi håller tummarna!

    Eftersom det är Undantag och Individuellt bedömning görs så finns det inga regler kring det. Men vi kommer hålla tummarna och vi hoppas det går bra!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack så mycket för snabbt och bra svar ! ja de skulle ju som sagt underlätta en hel del ! mvh christian !
    • Milla : Lycka till! Vi håller tummarna för dig!