Sally
    Hej!
    Jag går i ettan i ekonomiprogrammet och ska börja andra terminen.Har fått byta skola 2 gånger så ligger väldigt mycket efter och har ingen motivation att ta igen det jag har missat.Så min fråga är,vad händer om jag inte klarar ettan med bra betyg.Och hur mycket krävs det för att bli godkänd och inte behöva gå om året?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sally,
    jag förstår att det finns orsaker till varför du "ligger efter" men försök hitta motivation och gör ditt bästa.

    Reglerna säger att på gymnasiet får eleven läsa vidare även om hen får F betyg i många kurser; dock är det kanske inte bra att göra så (med tanke på att möjlighet att få godkända betyg i högre kurser med undermåliga kunskaper i de lägra kurserna är mycket små). Och vad ska man sedan göra efter 3 år på gymnasiet med studiebevis (som inte ger behörighet till eftergymnasiala studier) och brisfälliga kunskaper? Kanske kan man få jobb... men även det kan bli svårt (utan att ha lärt sig ngt. Yrke och behöva på arbetsmarknaden konkurrera mot elever som har lärt sig mer på gymnasiet).

    Kan det vara så att just Ekonomiprogrammet är fel utbildning för dig?
    I vilket fall kan du söka om till åk1 till hösten 2019 och upprepa hela ansöknings-förfarandet (återigen konkurrera med dina "gamla" grundskolebetyg till platsen på ett valfritt gymnasieprogram - och om du gör det, kan du ändå fortsätta, som vanligt, läsa nu och göra ditt bästa).

    Ang. frågan om hur svårt det är att få godkända betyg...?
    Mycket svårt att ge svar. Betygskriterierna är många och behöver tolkas. Tolkningsföreträde är det läraren som har.

    Mitt råd blir att du pratar med lärarna i de kurser du läser nu och ställer en direkt fråga om de tror du kan uppnå godkända betyg? Du kan också, om du vill, fråga om dina lärare tycker att du läser på "rätt program" eller om de tycker du kan lyckas mycket bättre på ett annat program (sedan behöver du inte söka ett nytt program bara för att någon lärare tycker så... med om alla lärare skulle svara att de tycker att du kommer lyckas mycket bättre på ett annat program, är det i så fall ett råd som jag tycker man bör ta på allvar - för att lärare har erfarenhet av att undervisa många olika elever, har varit med om många olika situationer och kan därför ge bra råd).

    Du kan under våren /innan sista dagen i omvalsperioden/ försöka komma fram till om det finns ngt. annat program som passar dig bättre än ekonomiprogrammet.