Songul

    Jag vill bli aktiemäklare och läsa ekonomiprogrammet på gymnasium och jag undrar om att vilken program är bra för min yrke ibdp programmet eller ekonomiprogrammet ? jag tänker läsa universitet utomlands (los Angeles) men jag vet inte vilken program krävs och jag vet inte riktig att man läsa ekonomi på ibdp Alltså jag vet inte hur det ska gå om högskoleprovet på los Angeles. Eller är det lika bra att börja universitet i Sverige? Nu är jag på grundskolan års8 och jag älskar att drömma och planera om min utbildning så därför frågar jag lite tidig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är inte alls fel att planera på lång sikt. Men svårigheter ligger i att situationen förändras över tid. Nya villkor kan det handla om - på några års sikt. Men du behöver, hur som helst, lära dig mycket inom matematik och engelska samt även samhällskunskap, tycker jag. Situationen på aktiemarknaden är i mångt beroende på det som händer i Samhället. Engelska behöver du mycket goda kunskaper i pga du vill plugga i los Angeles och för övrigt, är engelska "det interantionella språket" nu för tiden.
    Matematik krävs som grund när man läser ekonomi. Exakt vad utbildning i los Angeles kommer att kräva om fem år kan ingen människa idag vara säker på; vi kan inte ens vara säkra på att en passande för dig utbildning finns där om fem år!
    Det bästa för dig idag är att du satsar på matte, engelska och samhällskunskap och att du håller drömmen "vid liv": söker info på olika sätt...  och har du möjlighet att besöka los Angeles innan du söker utbildning där är det jättebra.

    PRAO
    Nu är obligatoriskt att ha 2 veckors PRAO i årskurs 8 och 9 på grundskolan, sammanlagt. Om du inte redan "gjort" dina 2 PRAO-veckor, så är det smart att försöka göra PRAO någonstans som på ngt. sätt har med din dröm att göra; det kan bli svårt att PRAO-a hos en aktiemäklare, ... därför har jag ett förslag att du kanske gör PRAO på gymnasiet (man får göra det på ett yrkesprogram, men om du väljer gymnasieskola som har HA, handels- och adminprogrammet, där du gör PRAO men om det på samma skola även finns Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi då kan du förhoppningsvis sitta med på någon ekonomilektion och prata med lärare i ekonomi samt med eleverna som läser EK/ekonomi); exempel på gymnasieskolor som erbjuder både HA och EK/ekonomi:
    thoren-business-school-solna
    nti-handelsgymnasiet-stockholm
    jensen-gymnasium-sodra
    fryshusets-gymnasium

    Fler tips:
    kika gärna på Framtid.se/yrke/aktiemaklare där det även finns några länkar till andra hemsidor.