Nana
    Hej,

    Jag läser mot gymnasieexamen på Komvux och kommer att avsluta mina studier i november. Tanken är att anmäla mig till universitet till vårtermin och frågan är: Kan man söka till universitet (och bli antagen) även om man inte har en utfärdat gymnasieexamen? Jag menar att när jag blir klar med mina ämnen i november ska jag infoga ett intyg på mina betyg i min sida på antagning.se för att få chans att bli antagen. Att utfärda gymnasieexamen tar ju lång tid, minst 2 eller 3 veckor, om jag inte är helt missinformerad, och detta innebär att jag inte ska hinna med att få gymnasieexamen före sista kompletteringsdag vilken är den 3 december 2018. Hur fungerar det egentligen?

    Tacksam för svar!

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nana,

    det fungerar så att man måste komplettera senast sista kompletteringsdagen, vilket mycket riktigt - i ditt fall - blir den 3 dec 2018. Om man inte har gjort det får man svar OBEHÖRIG och prövas inte till högskoleutbildningar; man får alltså söka vid nästa antagningstillfälle i så fall.
    Dock om just din högskoleutbildning öppnar senare för "sen ansökan" (vilket sker om det ej sökte tillräckligt antal behöriga sökande) kan du i så fall göra en ny ansökan, när du redan är behörig (eller kanske bara "återaktivera" din gamla ansökan") men den möjligheten finns Endast om just din högskoleutbildning ej fick tillräckligt antal behöriga sökande som sökte och kompletterade i tid.

    Komvux vet mycket väl att sista kompletteringsdag brukar vara i början på december (brukar faktisk vara 1 december men i år blir 3 dec) och de försöker hjälpa till och utfärda examensbevis snabbt (så snabbt de kan) om du berättar för dem att du har sökt (under Ansökningsperioden gjorde ansökan till VT2019) till högskoleutbildning med start vårterminen 2019.
    Prata med personal på komvux; försök kanske "komprimera dina kurser" så att du får betyg tidigare. Idealisk skulle vara om du kunde få alla dina betyg som ska ingå i examensbeviset redan mot slutet av  oktober - för att ha god marginal och ej riskera att missa komplettera senast 3 december.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA