Rakibul

    Hej! Jag vill jobba med läkemedel i framtiden. Jag vet att apotekprogrammet är den raka vägen. Men jag tycke att det är lite för långt för mig. Vilka möjligheter finns att uppnå min mål? Jag tänkte läsa BMA eller receptarie programmet. Därefter tänkte läsa master programmet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rakibul;

    det tar lika lång tid att läsa apotekarprogrammet eller receptarie+masterprogram eller BMA+masterprogrammet; alla de utbildningsalternativen tar fem år på heltid.

    Att kunna jobba "med läkemedel" kan man även med grundutbildning från Kemiprogrammet; kika exempelvis på Yrkespresentation Läkemedelskemist.
    Även andra yrkeskategorier jobbar med läkemedel, ex. Läkemedels- eller Apotekstekniker.

    Om du vill med kortare utbildning jobba med läkemedel, kanske en yrkeshögskoleutbildning till Apotekstekniker är rätt väg för dig; den är på 1,5 år (3 terminer).