Anonym

    Jag vill gå industriell ekonomi på KTH och är mest intresserad av ekonomi och teknik och tycker inte mycket om NO ämnena. Därför undrar jag om man på något sätt kan bli behörig till KTH:s industriell ekonomi utbildning om man läser ekonomi på gymnasiet, kan man läsa fysik 2, matematik 4 och kemi 1 på ekonomiprogrammet? Eller blir man tvingad att läsa dessa kurser separat och därför behöva läsa extra någon eller några terminer?

    • Jelena : i gymnasiets ekonomiprogram ingår inte fysik eller kemi och matte:endast upp till matte 3. Omöjigt att på förhand svara på om just din gymnasieskola ska kunna erbjuda dig läsa de kurserna.... kan inte garanteras.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du helst inte vill komplettera efter gymnasiet, rekommenderar jag dig söka till TE, inriktning Teknikvetenskap. Detta pga i TE ingår det att läsa fysik och kemi och matte upp till nivå 3 men på inriktningen Teknikvetenskap läser man även matte 4 och fysik 2 som obligatoriska kurser. Kemi 1 och fysik 1a läser man som obligatoriska kurser på alla inriktningar på TE.
    *******
    Läser du ekonomiprogrammet, välj i så fall inriktning Ekonomi (och inte Juridik) - du kommer i så fall i alla fall läsa matte 3 som en obligatorisk kurs. Matte 4 kan man ofta, inte alltid, välja läsa på EK.
    Att läsa fysik och kemi på andra program än NA eller TE är rätt så ovanligt. Det är inte förbjudet att välja de kurserna men det valet kanske man inte får göra... Sannolikhet är högre om det på samma skola även finns TE och/eller NA (i så fall finns det pågående undervisning i fysik och kemi men schemat kanske inte går ihop så att du kan delta i de lektionerna pga du kanske då samtidigt har andra kurser som är obligatoriska för dig).

    Blir du inte behörig på gymnasiet, borde möjlighet finnas att komplettera efter gymnasiet. Om du på gymnasiet läser "full pott" i matte alltså upp till och med matte 4, har du i så fall fysik1a, fysik2 och kemi1 att kompettera med och de tre kurserna kan man hinna läsa på en termin på komvux; de går på sammanlagt 17.5 veckors studier på heltid.

    Se gärna info om TE/inriktning Teknikvetenskap: Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/teknikvetenskap
    Vänligen
    Julia