Laura
    Hej. Jag heter Laura och har precis börjat 1 i gymnasiet och jag behöver hjälp så fort som möjligt innann det är försent.
    Jag har under sommaren kommigt på att jag vill jobba med näringslära, faktiskt plant-baserad näringslära och vara en internationell ''dietist'' som hjälper folk genom guidning, råd och föredrag.
    Jag är intresserad av Uppsalas typ av dietistutbildning men jag vill helst studera utomlands i ett spanskt talande land för jag älskar Spanska.
    Detta var varför jag började IB. För att jag älskar Spanska kulturen och vill studera där samt vill jag ha ett jobb som kan nå globalt.

    Jag har alltifd hört att Ib ska vara väldigt stressade och hård press och att men inte har ett socialt liv och att folk kan få deprission och inte ha ett socialt liv. Samt på min skola som ligger i Täby måste jag pendla och kommer hem extremt sent då jag ska där på göra ett ämne som heter CAS som står för creativity active och service som tar nästan all av min fritid.

    Jag gillar att bli utmanad jag tror jag blev under stimulerad i högstadiet. Jag tyckte allting var väldigt lätt och jag fick A i alla ämnen. därför torr jag att jag hade klarat av IB.

    Jag vet inte om IB eller Natur är nödvändig för att bli dietist. Sen vill jag gjärna ha kvar förmånen att studera psykoligi och biologi och spanska. För att de är mina top val. Som jag kunde välja att studera på IB.

    Sedan har jag hört att meritpoängs omskrivingen från IB poäng till Svenska poäng är mycket mycket svårare att få jämnställt och man måste ha fulla poäng på Ib för att få 20.0 och det är 0.0... procent som får de här poängen. OCh dietist programmet verkar kräva höga poäng.

    JAg är dessutom berred att lägga till kurser ell höja nivå på matte eller ngt sånt om det skulle behövas.
    Jag vill också studera min kurser på engelska hur ska jag kunna göra det här jag är så förvirrad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    i Sverige är Dietist>> ett legitimationsyrke, dvs strikta regler gäller.Det finns samtidigt andra, liknande yrken som inte är legitimationsyrken med mindre strikta regler kring dem.

    Hur det ligger till med de yrkena i andra länder vet tyvärr inte vi här på Fråga SYV.

    Om du har planer på att studera och jobba utomlands eller "internationellt", då är IB-programmet är bra val, tycker jag.

    Jag tycker inte du behöver vara orolig över att du valde "fel program". Jag tycker du valde, utifrån dina eftergymnasiala planer, rätt program. :)