Mary
    Hej!
    Min fråga är om man kan bli ekonom (för att senare i livet bli bankchef) om man går estet?
    Jag har frågat en del universitet och de säger att man ska ha grundläggande behörighet och matematik b för att få studera till ekonom.
    Vad menar de med grundläggande behörighet? Har jag grundläggande behörighet till att studera på universitetet till ekonom eller måste jag gå ekonomi?
    • Anna : Det finns inga förbud mot att kunna bli högskoleutbildad eller yrkeshögskoleutbildad ekonom om man på gymnasiet går på estetiska programmet; dock kan man behöva komplettera efter gymnasiet. Vi rekommenderar i första hand EK, inriktning ekonomi om man vill komma in på en högre utbidlning inom ekonomi och göra karriär på banken.
    • : Kan man ändå komma in på en högre utbildning på universitetet om man går estet?
    • : Om man t.ex lägger till matte 2b och 3b
    • Anna : Ja, det kan man.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,

    om du får Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram - Estetiska programmet går bra, för att det är ett högskoleförberedande program - kommer du att ha Grundläggande behörighet /till högskolestudier inom alla områden/.
    För särskild behörighet till just utbildningar inom Ekonomi på högskolenivå brukar man behöva ha godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Matematik 3 (3b eller 3c).

    Samhällskunskap 1b läses på alla högskoleförberedande gymnasieprogram som en obligatorisk kurs.

    Matematik: på estetiska programmet läses endast matematik 1b som en obligatorisk kurs. Om det blir möjlighet att välja högre mattekurser på estetiska programmet, kan man inte garanterat få veta på förhand. Det är kanske inte omöjligt att läsa matte 2b och 3b på estetiska programmet, om man har tur.

    Varför Ekonomiprogrammet (helst inriktning ekonomi) rekommenderas inför högskolestudier i ekonomi?
    Svar - Av flera anledningar: tillräckligt mycket matte ingår som obligatoriska kurser på inriktningen Ekonomi på EK; många andra "ekonomiska kurser" går oftast att välja till; tema för gymnasiearbete kommer att bli inom Ekonomi och det förbereder också lite extra inför högre studier i ekonomi + ofta kan man få testa driva UF-företag som elev på Ekonomiprogrammets inriktning ekonomi /ofta driver man UF-företag under årskurs 2 på gymnasiet i så fall/.