Daniela
    Hej, som rubriken lyder så undrar jag om man i Sverige idag kan bli förskollärare (få ut legitimation) på annat sätt än genom att läsa förskollärarprogrammet? Jag har av en kollega hört att LiU har i alla fall förut haft ett årigt program (som man läste på 2 år på halvtid) - påbyggnad, alltså - som man kunde komma in på med 3-årig utbildning inom vilken man hade hälften av kurserna inom pedagogik eller närliggande. Nu letar jag efter den påbyggnadsutb. men hittar ej.
    Tack för hjälpen!
    Daniela D.

    2 Svar

    Daniel SYV

    hej Daniela!
    om du inte hittar en utbildning på LiU, linköpings universitet, kan du ex. ringa till studievägledare på det lärosäte - tel.nr 013-282088 och telefontid: måndagar kl.8.30-9.30 samt onsdagar och torsdagar kl.10-11

    Ska se nu om jag hittar den utbildning, som du frågar efter & återkommer i så fall.

    Kika även på Magisterprogrammet på Södertörns högskola i Stockholm - info på sh.se/program--kurser/program/avancerad/magisterprogram-i-praktisk-kunskap
    dock är det nog inte exakt det du söker - för att man får (verkar det som) inte legitimation som förskollärare den vägen.

    På LiU hittade jag magisterprogram men det är tänkt för dem som redan är förskolelärare eller fritidspedagoger - se info på liu.se/utbildning/program

    Kika även på magisterprogrammet på Jönköpings University - ju.se/educare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vi fick nu svar från en sakkunnig; var god läs neda:

    Förskollärarexamen med legitimation, liksom andra lärarutbildningar,  är strikt reglerad i en nationell examensordning. det går inte att få examen på annat sätt än genom förskollärarprogrammet. Viss möjlighet finns för tillgodoräknande av tidigare utbildning/kurser men enbart om dessa  till mål och innehåll motsvaras av programmets kurser.
    Mvh