Sabina

    Hej! Jag vill utbilda mig till grundskollärare, helst f-3 men kan tänka mig 4-6 också. Jag vill egentligen bli mattelärare men som jag förstår det så måste man undervisa i alla ämnen när man undervisar upp till årskurs 7? I alla fall så handlar inte min fråga om det. Nu är det så att jag kommer från Ryssland och har märkbar brytning (inte så att det är svårt att förstå mig, men det hörs tydligt). Dessutom så pratar jag inte perfekt svenska heller... kan ibland blanda ihop "en" och "ett" eller bygga meningar konstigt. Och engelska... engelska är min svagaste punkt! Jag har ändå fått VG i engelska B men bedömer mina språkkunskaper som väldigt svaga (hemsk brytning, svårt att hitta ord när jag pratar, använder för enkla ord och uttryck när jag skriver). Jag undrar om det (i min situation) är ens möjligt att klara av en grundskollärarexamen? Hur höga krav (tänkte på svenska och engelska, matematik är jag inte orolig för) ställs det på en blivande lärare? Vilken inriktning är det bäst att välja (i min situation)? f-3 eller 4-6? Eller är det kanske bäst att satsa högre och utbilda sig till ämneslärare för de äldre barnen? Då behöver man ju inte lära sig språket om man inte ska undervisa i det... Men nu vill jag ju jobba med de yngsta barnen! Så svårt! Jag har ringt runt och pratat med ALLA möjliga människor som skulle kunna hjälpa mig att välja men ingen kan ge mig nån tydlig svar (kanske är de rädda att såra mig?)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina!

    Du skriver att du vill jobba med yngsta barnen, och då tänker jag på yrket Förskollärare>> i första hand; har du funderat på att söka till förskollärarprogrammet? Förskollärare arbetar också i sexårs-verksamhet och ofta också i fritidshem.

    Är du 25 år? Då är du så pass ung att man kan förvänta sig att din svenska och också engelska kan bli mycket bättre, om du satsar på att öva i de språken.

    Ang. Inte prata och skriva perfekt svenska som lärare, är det inte det optimala; och då menar jag i första hand Inte brytning, utan ordförråd och meningsuppbyggnaden och grammatik... Barnen lär sig av vad de hör ofta; de barnen som själva har ett annat hemspråk kanske endast har sin skola som en plats där de lär sig svenska och det är en stor fördel om läraren pratar och skriver korrekt.