Johanna

    Hej. Jag fick inte en godkänd examen från gymnasiet. Fixade det på komvux och studerar just nu till lärare på Malmö universitet. Men eftersom jag fick en examen från komvux så försvann mitt idrottsbetyg. Saken är den att jag nu hade velat ha idrott som andra ämne då jag läser till lärare. Men det går inte eftersom mitt idrottsbetyg ströks när jag fick examen från komvux. Finns det någon möjlighet att man ändå kan välja idrott som andra ämnen. Kanske komplettera? För hade ju ett gammalt idrottsbetyg bara att det inte följde med i examen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!
    om du hade godkänt betyg i idrott och hälsa 1 - då har du det betyget; detta även om det ej ingick i ditt examensbevis. Satta betyg gäller tillsvidare (i detta fallet som ett "enskilt betyg", alltså Betyg i just den kursen).
    Skaffa fram "bevis" t.ex utdrag från betygskatalogen från din "gamla" gymnasieskola där det framgår att du har fått godkänt betyg i idrotts-kursen. Gå sedan och prata med studievägledare på din institution, visa upp beviset på att du har godkänt betyg i idrott och hälsa 1.
    Jag tror det ordnar sig. Vi håller tummarna!