Ellinor

    Hej! Min fråga är om man kan utbilda sig till IT-tekniker eller någon som pysslar med datorer efter teknikprogrammet informations och medieteknik? Eller måste man gå el och energiprogrammet dator och kommunikation? Har fått olika svar från skolorna jag frågat runt på.

    På skolornas hemsidor som erbjuder medie och info pratas det mest om spel och apputveckling, något som inte intresserar mig så mycket. Jag skulle hellre vilja jobba mer som en IT-tekniker, eller pyssla med att hjälpa folk med datorer, och då så står det att man hellre borde gå el o energi.

     tack på förhand!

    • Elev : Jag är inte någon syv, utan jag är bara en teknik gymnasieelev som typ var i din situation för ett år sen. El och energi programet är väl yrkesprogram och info-medie teknik är högskoleförberedande program. Om jag ska vara ärlig så är teknikprogramet i generellt mest teori men också programmera osv. Jag för mig att den är bred linje, men grejen är att det kanske är svårt att få jobb direkt efter gymnasiet då den inte är yrkesprogram, Som sagt jag vet inget om sånt. Men om du verkligen vill jobba direkt efter, eller om du vill ha mer praktisk och brinner mest för el-energi, gå för det. Lycka till
    • Anna : Tack Ene för din kommentar!
    • : Tusen tack Anna och Ene för svaren!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, IT-DATA branschen förändras mycket; nya yrken tillkommer också. Vilka kunskaper och färdigheter som inom IT-Data branschen kommer ge jobb om några år - är det kanske inte riktigt ngn som vet... utvecklingen går snabbt till...
    Satsar man på IT-Data branschen måste man nog vara mycket föränringsbenägen; vara beredd att ständigt lära sig nya saker.
    Precis som Ene skriver i kommentaren så är EE ett Yrkesprogram och förbereder mer på att jobba direkt efter gymnasiet och TE är ett högskoleförberedande program som förbereder i första hand inför eftergymnasiala studier.
    Kika gärna på yrken inom DATA/IT - på framtid.se/yrken/data-it