Moa
    Hej! Jag går i 8:an och har hittat ett jättebra gymnasium där jag trivs bra och skulle gärna vilja gå naturbruksprogrammet med hästinriktning där. Men senare vill jag gärna komma in på juristprogrammet och bli jurist (på högskola). Så jag undrar om det går att gå ett naturbruksprogram och sedan gå juristprogrammet utan att minska sina chanser än om jag hade gått ekonomi med inriktningen juridik? Går det och komma in med goda chanser? (Förutsett jag har bra betyg och läser till de kurser som ger högskolebehörighet)
    Mvh
    Moa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    det ställs inga krav på att ha läst juridiska kurser på gymnasiet - för att kunna komma in på juristprogrammet på högskolenivå...

    De kraven som ställs är att bli BEHÖRIG och då gäller det att både uppnå Grundläggande och Särskild behörighet...

    kika gärna på www.gymnasieguiden.se/reportage/hoegskolebehoerighet och du kommer att läsa om att det från hösten 2019 kommer att ingå i ykesprogrammen - kurser för grundläggande behörighet.
    För särskild behörighet kräver juristprogrammet godkända betyg i samhällskunskap 1b och i historia 1b. I NB >> ingår det fölande kurser - Samhällskunskap 1a1 och Historia 1a1, dvs små, 50 poängskurser och de behöver Kompletteras upp till 100 poäng, dvs du behöver läsa även Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2. Kika på Programplan för NB >>.

    Fråga på den gymnasieskola som du är intresserad av om de kommer att erbjuda dig läsa Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2. Det är sammanlagt 5 veckors studier på heltid... dvs inte så jättemycket studier, om man har i åtanke att du kommer att läsa på gymnasiet i 3 år. Dock är det inte elevens rättighet att läsa de kurser som egentligen ej ingår i programmet; om de kuser kommer erbjudas eller inte kan även bero på lärar-kapacitet... och skola kanske på förhand ej kan svara på frågan... :(

    Blir det så olyckligt att du ej ska kunna läsa historia 1a2 och samhällskunskap 1a2, kanske du behöver komplettera efter gymnasiet och bli "försenad" i möjligheten att söka till juristprogrammet.... . Men annars så spelar det inte någon roll, vilket program man läste på gymnasiet.
    Till högskola är det så att man måste bli BEHÖRIG, CHECK!. ... SEDAN är det en Siffra /Meritvärde/ som du konkurrerar med... och ingen tittar på vad för program du läste på gymnasiet.
    Dock är det bra att tänka på att juristprogrammet är rätt populärt; många söker med höga betyg; därför är det bra att även ha Meritpoängen - så man kan få för "vissa kurser", läs på GymnasieGuidens info om Meritpoäng >>. För att få max i merit, vilket är det bästa - skulle du behöva få godkända betyg i
    antingen engelska 7 och moderna språk 3 och 4
    eller
    i engelska 7 och matematik 3, 4 och 5
    eller
    i moderna språk 3 och 4 och i matematik 3 och 4
    eller
    i moderna språk 3, matematik 3 och 4 och i engelska 7.
    Ingen av de kurserna ingår i Naturbruksprogrammet. Det är inte förbjudet att läsa dem, men frågan är då om din gymnasieskola kommer att ge dig möjlighet att göra det?
    Det går förhoppnings att komplettera efter gymnasiet - på komvux.