Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Kurator har oftast grundutbildning "Socionomprogrammet", som är en högskoleutbildning med särskild behörighet Samhällskunskap 1b och Matematik 2; socionomprogrammet är idag 3,5 år lång utbildning på heltid;
    SYV har utbildning från "Studie- och yrkesvägledarprogrammet", som är en högskoleutbildning med särskild behörighet Samhällskunskap 1b. SYV-programmet är idag 3-årig heltidsutbildning.

    Barn- och fritidsprogrammet >> är ett yrkesprogram men man har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet på alla yrkesprogram; på >> BF (se programplanen) är det Svenska 3 och Engelska 6 som man får läsa för högskolebehörighet. Matematik 2 kan man läsa inom programfördjupningen eller inom Individuellt val. Det är alltså möjligt att bli behörig söka till socionom- och till SYV-programmen direkt efter BF.