Chadoman

    Hej! Jag går nu första året på natur och jag undrar om man nu bestämmer sig för att läsa ett lättare program och sedan få jätte höga betyg och därefter plugga ett vetenskapligt basår, kommer de betygen från som du har läst från basåret följa med? Jag frågade en annan syv och då sa hen att om jag pluggar ett basår så kommer det inte stå ett betyg ( A-F) utan att det kommer bara stå att du är behörig. Isåfall blir det lättare att sedan söka in till läkarprogrammer för att då kan man få högre betyg från det lättare programmet och då kommer det inte stå ett betyg för biologi 1 och 2 eller fysik 1 o 2 utan att det bara kommer stå att du är behörig när du söker till läkarprogrammet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som reglerna är nu, så spelar det ingen roll vilket program man läste på gymnasiet, utan man måste ha Grundläggande och Särskild behörighet och sedan konkurrerar man om plats på läkarprogrammet med sitt meritvärde (och ingen tittar på vilket program man gick på gymnasiet). Det går jättebra att gå VO, Vård- och omsorgsprogrammet och komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    De betygen man får på naturvetenskapligt basår på högskolenivå kommer inte spela roll; de räknas inte in.  Det är det meritvärde man får på gymnasiet och om man kompletterar på komvux sedan, som spelar roll.

    Hälsningar
    Mikael