Mutlu
    Hejsan!
    Är döv själv och har funderat på att bli lokförare. Men har läst att en del utbildningar får man inte jobba på lokförare (tågförare) eftersom det krävs god hörsel.

    Jag vet inte vad jag ska göra... finns det något som jag kan överklaga? Vart ska jag vända mig?
    • Milla :

      Hej! Se de hälsokrav som Transportstyrelsen ställer (TSFS 2011.61). Du får gärna kontakta Transportstyrelsen med din fråga. Det är deras krav. De får förklara för dig varför de ställer de kraven och om ngt. undantag kan göras. Med vänliga hälsningar Milla SYV

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mutlu,

    vi ställde din fråga till ett antal sakkunniga. Nu kom första svaret; var god läs nedan:
                       "Hej, Läs gärna informationen på www.lokforarutbildning.se. Där finns svar på de vanligaste frågorna.
    Om du inte hittar svaret på din fråga kan du skicka ett mejl till
    [email protected]

    Med Vänlig Hälsning".

    *******************
    Och ännu ett svar - från Centrum för arbets- och miljömedicin:

    Hej!
    Vi arbetar själva inte med denna typ av utredningar eller utlåtanden och kan därför bara ge tips och råd kring vart man kan vända sig.
    Information om regelverket kring lokförare och deras utbildning och hälsokrav finns på Transportstyrelsens hemsida (www.transportstyrelsen.se). Se till exempel https://www.transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/lokforarbevis/ansokan-forarbevis-startsida/ . De hänvisar där till telefonnummer  om man vill ställa frågor och att man då kan be att få bli kopplad till enheten Trafikföretag på avdelningen väg och järnväg.
    Det framgår av deras text att den sjukvårdspersonal som genomför hälsokontroller för lokförare behöver ha särskilt tillstånd för detta från Transportstyrelsen.
    Det verkar ingå hörselundersökning och frågor om hörsel vid hälsoundersökningen.
    För närmare information om reglerna och om frågor kring möjlighet att överklaga rekommenderas kontakt med Transportstyrelsen.

    Med vänlig hälsning
    Arbets- och miljömedicinska mottagningen

    Centrum för arbets- och miljömedicin, Stockholm

    Vägledare SYV

    Hej!

    På sidan: https://www.yhutbildningar.se/skola/nassjoakademin/lokforare-413425

    …läser man bland annat att:

    ”Sökande skall också uppfylla de fysiska, medicinska och yrkespsykologiska kraven som Transportstyrelsen ställer på lokförare enligt lagen (2011:725) om behörighet för lokförare, TSFS 2011:61.”
    Du får gärna vända dig till Transportstyrelsen.
    Vänligen
    Studie- och yrkesvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från en sakkunnig om att det är Transportstyrelsens regelverk om krav, som gäller

    och hen föreslår därför att du kontaktar just Transportstyrelsen för tolkning av regelverk och lag.

    Hänvisningar/Lästips:

    Här kan du läsa mer om Transportstyrelsens föreskrifter om hälsokrav. Mer ingående om hörsel kan du läsa under 7 §, 8 § och 9 §.

    Här kan du läsa mer om  Transportstyrelsens föreskrifter om förarutbildning

    Med vänliga hälsningar
    ANNA