Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin, så vitt vi vet så är det elevens rättighet att läsa de kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier, dvs svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6.
    Vet du om det är så att personal på kompisens skola försöker "avråda" din kompis, pga de ej tror hon klarar av få godkända betyg i kurserna, kanske med tanke på så hög frånvaro?
    Din kompis eller hennes vårdnadshavare kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst, berätta exakt vad som har hänt och få svar om vad som gäller i just den situationen som din kompis befinner sig i.
    Tel.nr till Skolverkets upplysningstjänst är 08-527 32 00 och tel.tid kl.9.30-11.30 samt kl.13.00-15.00 på vardagar.
    En fundering:
    uppnår man inte kraven för Examensbevis >>, hjälper inte det att man har betyg i de kurser som ger grundläggande behörighet, för man blir ändå inte behörig till högskolestudier.
    Vänligen

    Julia syv