Sabrina
    Hej!

    Jag är en tjej som vill gå juristprogrammet. Min plan är att efter examen jobba några år som jurist, men att sedan vidareutbilda mig inom olika områden och därmed bredda mina vyer. Något som låter intressant är just skolledare/rektor. Min fråga är, kan man utbilda sig till jurist och sedan till skolledare utan att bli lärare först. Alltså, kan man gå direkt från jurist till skolledare?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina,

    så som reglerna är idag, finns det inget förbud mot att få jobb som rektor utan att ha lärarexamen. De flesta rektorer är dock i grunden lärare, men det finns exempel när andra yrkeskategorier, t.ex Studie- och yrkesvägledare - söker och får anställning som rektor.

    Jag ser inga hinder inför att en jurist skulle kunna få jobb som rektor. Men det är upp till Arbetsgivaren att bedöma alla de som söker tjänsten, vem som är mest lämpad.

    Svårt därför att svara om de föredrar en person med lärarutbildning i grunden eller en jurist.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV