Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mary,
    i teknikprogrammet ingår det kurser som krävs för särskild behörighet till utbilningar som leder till de jobben som du är intresserad av, så - ja, om du får godkända betyg och sedan lyckas konkurrera in dig på utbildningen på högre nivå, på eftergymnasial nivå, alltså och med godkänt resultat genomför den högre utbildningen och sedan får anställning.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Hej! Tack för svaret! Så man kan bli spelprogrammerare även om man går inriktning systemutveckling?
    • Anna : På teknikprogrammet på gymnasiet finns 5 inriktningar men ingen av de heter "systemutveckling"; Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf
    • : Hej! Jag går på LBS kreativa gymnasiet och där har de en inriktning som heter systemutveckling. Tror ni att man kan bli spelutvecklare på den inriktningen?
    • : Det är informations och medieteknik men profilen heter systemutveckling*
    • Julia :

      Det finns inte några strikta regler för vilken utbildning en Spelutvecklare ska ha. Det finns de som är självlärda (Autodidakter >>) eller med diverse olika utbildningar, som jobbar med det. Man ska kunna det man måste kunna och sedan lyckas övertyga dem som anställer att man kan och sedan prestera tillräckligt bra. Om man med gymnasial utbildning konkurrerar om samma jobb som en Civilingenjör inom datateknik som har läsa på universitetet i 5 år och har dessutom jobbar med spelutveckling på andra ställen och har goda referenser, då har man med gymnasial utbildning ingen chans (tycker i alla fall jag).

    Läs alla kommentarer