Mary
    Som rubriken lyder, kan man bli programmerare om man går natur? Alltså kan man jobba med teknik fast man har valt natur eller går det inte? För jag är intresserad av att börja på Franska skolan gymnasium och jag vet inte om man kan välja till programmering där, det tror jag inte iallafall. Men jag undrar om det ändå skulle kunna funka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,

    man kan bli programmerare >>, oavsett vilken utbildning man går på gymnasiet.
    Jag hoppas du ska kunna läsa programmerings-kurser under gymnasiet, kika gärna på >> framtidsebloggarmojlighet-lasa-programmering - numera finns Programmering 1 och Tillämplad programmering som kurser som får läsas som programfördjupande på alla nationella gymnasieprogram.

    Programmerare kan ha väldigt olika utbildningar "i bagaget": en del är mer eller mindre autodidakter (självlärda) men allt oftare efterfrågar arbetsgivare att den som söker anställnings som programmerare ska ha en eftergymnasial utbildning, från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola. Och vad man ska behöva ha för kunskaper och betyg för att komma in på en lämplig eftergymnasial utbilnding för att kunna bli en programmerare, kan ingen vara helt säker på idag; detta pga branschen förändras väldigt-väldigt fort. Det är möjligt att man ska kunna någonting om några år, som vi idag inte ens vad det kommer att heta. :)
    Råd till dig som vill programmerare: läs så mycket programmering och så mycket MATEMATIK du kan. Se var du kan lära dig programmering även utanför skolan.

    Franska skolans gymnasium >> kommer att bjuda på öppet hus den 23 april. Du kan kanske gå på öppet hus och passa på att fråga vilka valbafra kurser som de planerar att erbjuda välja.