Linnea
    Hej jag har två frågor jag gärna vill få svar på :)
    1. Jag har valt VO programmet, jag funderar på att läsa kurserna jag behöver för att bli tandläkare eller läkare på komvux. Hur långt tid tar det då? Är det ens möjligt?

    2. Hur är högskolan/ universitetet? Är det som en vanlig skoldag på grundskolan? Om inte, hur många timmar spenderar man på universitet om dagen , om man läser på heltid?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Du ställer två frågor och jag ska nu svara på båda dem.

    Frgå 1 - Du vill bli behörig till utbildningar Läkare eller Tandläkare och undrar hur lång tid tar det att komplettera efter att man har läst på Vård- och omsorgsprogrammet. Svar på den frågan att det kan ta olika lång tid, beroende på vilka valbara kurser du läser på Vård- och omsorgsprogrammet.
    Om du inte läser kurser för Grundläggande behörighet (svenska 3 och engelska 6) så tar det en extra halvtermin på heltid efter gymnasiet att komplettera med dem. Om du inte läser mer matte än det som obligatoriskt ingår i VO (och det är Matte 1a som obligatorisk ingår i alla yrkesprogram, inkl VO programmet) - då tar det tre fjärde delar av en termin på heltid att komplettera med mattekurserna men om du läser t.ex Matte 2a på VO (som en valbar kurs), då "sparar" du fem veckors studier efter gymnasiet.

    Det finns, alltså, olika alternativ: du kan läsa endast det som är obligatoriskt på VO och då kanske behöver komplettera i upp till två år efter gymnasiet. Om du, däremot, väljer att läsa enligt Mikaels förslag (i kommentaren till din fråga) - alla de kurser som gör att du direkt efter gymnasiet blir behörig att söka utbildningar till Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska, Arbetsterapeut, Socionom och några till högskoleutbildningar - då är det mindre kurser kvar att komplettera med. Men ett år behövs det - eftergymnasiala studier - i alla fall. Detta pga det är svårt att läsa kemi, fysik, biologi och matte i snabbare takt än på heltid och på heltid skulle det ta två terminer, dvs ett år.

    2. Din andra fråga handlar om hur det att läsa på högskola. Jag gissar på att du i första hand är intresserad av att veta hur det är att läsa till Läkare eller Tandläkare på universitetet. På heltid läser man 40 timmar/vecka - men det är färre timmar man är "i skolan". En del av den tiden är självstudier, grupparbete och praktik. Schemat kan se olika ut för olika veckor: till exempel kan du ha föreläsningar på måndag mellan kl.10 och 15.00 och på tisdag mellan kl.13.00 och 17.00, onsdag - självstudier/grupparbete; torsdag seminarie i små grupper mellan kl.8.00 och 11.00 och sedan en föreläsning kl.15.00 till 17.00 och fredag kanske är det självstudier igen. På praktik är man på heltid - 40 timmar/vecka och praktik är oftast förlagt flera veckor i sträck, och inte en vecka i taget. Man kan behöva lägga mer tid på sina studier (sammanlagt tid i skolan och självstudier) än 40 timmar/vecka under vissa veckor - inför tentorna till exempel... men då kan man ta det lite lugnare och har mer fritid under andra veckor.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! hör gärna av dig om en ny fråga dyker upp!

    Bästa hälsningar

    ANNA