Barak
    Jag går på ekonmi juridik men vill bli tandläkare i framtiden. Jag valde inte natur först jag tycker att det är för svårt. Men finns det någon möjlighet att bli tandläkare efter gymnasium. Alltså om jag har höga betyg kan jag då komma in i läkarlinjen? Eller måste jag läsa extra kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Barak,
    Tankläkare är i Sverige ett legitimationsyrke (Reglerat yrke >>) och det är endast genom tandläkarprogrammet som man kan bli tandläkare. Behörighet till tandläkarprogrammet är, förutom Grundläggande - godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. Utan godkända betyg i de kurserna (eller högre kurser i samma ämne, ex. kan man ha godkänt betyg i Fysik 3 och i Matematik 5 i stället för Fysik 2 och Matematik 4) är man obehörig.
    Obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats på en högskoleutbildning.
    Du måste alltså, för att bli behörig skaffa sig godkända betyg i de /ovan nämnda/ kurser.

    Länktips: Reglerade yrken.

    Vänligen
    och lycka till i dina studier!

    ANNA

    Tips - kika även på andra tandvårdsyrken. Ex. för att bli tandsköterska läser man på en yrkeshögskola.

    Tandhygienist >> och Tandtekniker >> - läser man till på högskola/universitet men det är kortare utbildningar (jämfört med tandläkarprogrammet) och som också har lägre behörighetskraven.