Elev
    Jag undrar om jurist är ett legitimationsyrke och om man kan arbeta som jurist på annat sätt än att gå programmet på universitet?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    juristprogrammet leder till Juristexamen. Och juristexamen krävs om man ska jobba med "lagar" eller inom domstolsväsendet; men även paralegal /en yrkeshögskoleutbildning/ arbetar också med lagar. Hen är juridisk assistent.

    Det finns också andra juridiska utbildnignar - ex. Internationell rättsvetare, som inte är "jurist"; hen har inte juristexamen.

    L.