Elin
    Kan man bli veterinär om man går naturprogrammet med inr samhälle?
    • : Och kan man bli polis av naturprogrammet inr samhälle?
    • Liselotte : Till Polis ingår det även andra saker än godkända betyg på kurser - i behörighet. T.ex. så måste man vara simkunnig och ha körkort för personbil (B-körkort). Just vad det gäller KURSER så ingår alla de som behövs i Naturvetenskapsprogrammet inr samhälle, men man måste också få körkort, vilket är dyrt och kan ta lång tid att få. Man måste också vara fullt frisk och klara fysiska tester för att bli behörig till Polis.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin!

    Alla de kurser som krävs för Särskild behörighet till Veterinär ingår i inriktning "naturvetenskap".

    Om du inte får godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och Matematik 4 (alla de kurser som just ingår i inriktning Naturvetenskap), blir du inte behörig att söka till veterinär (i alla fall inte direkt efter gymnasiet). Det går att komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet.

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte