Nina
    Hej, jag heter Nina!
    Jag går på ett gymnasium i Strömsund och går samhälle 1. Jag skulle vilja flytta till Nyköping och gå samhälle där i 2:an & 3:an med inriktning media. Måste jag gå om 1:an om jag flyttar dit eller kan jag börja i 2:an? Finns det elevhem i Nyköping? Är det stor chans att komma in på gymnasiet där? Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet läser man från åk2. I åk1 brukar man läsa samma kurser på SA, oavsett inriktning - därför är chansen stor att de i en annan stad läser samma kurser som du läser nu.

    ang. möjlighet att byta - beror det bl a på om de kommer att ha ledig plats i åk2; sedan är du ju inte myndig - om ett år; du blir då 17 år, och inte 18 ännu - dina vårdnadshavares samtycke kommer att krävas och det är också deras ansvar att se till att du har någonstans att bo.

    Det är allmänt mycket svårt att hitta bostad, oavsett vilken stad det gäller.

    Samhällsvet.programmet finns i Nyköping på 2 gymnasieskolor, men inriktning "medier" - endast på >> nykopings-gymnasium
    Om den skolan kommer att ha ledig plats i åk2 till nästa höst kanske går att få svar på först under sommaren eller t o m när nästa läsår börjar.

    • : Tack för svar!! Finns det några elevhem i Nyköping som man kan bo på under gymnasietiden?
    • Anna : Vi ska undersöka frågan och hör av oss till dig så fort vi har svar att ge på frågan om elevhem i Nyköping.
    • Milla : Elever på FLYGTEKNIKERPROGRAMMET kan köpa plats i elevhem; ang. elever på andra utbildningar - troligtvis inte, i alla fall kan det bli mycket svårt; det är ju bostadsbrist, tyvärr. Varför Flygteknikerprogrammets elever har företräde och "bättre villkor" för boendelösningar - för att FTU finns endast på några få platser i Sverige och man kan inte gå den nära där man bor /för det finns ju inte/.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nina, vi har gjort efterforskningar och det verkar förhålla sig på det här sättet:

    Som det ser ut just nu kan det finnas plats på Samhäll Media på Nyköpings gymnasium. Eleven behöver inte gå om hela årskurs 1, men det kan ändå vara lite pyssel om Nyköpings skolans timplan ser annorlunda ut, jämfört med timplanen som du läser enligt - nu, på din nuvarande skola.
     Och...
    Det finns tyvärr inget elevhem för gymnasieelever i Nyköping. :(