Maryam
    Hej Syv! Jag undrar om man kan söka komvux och få göra t.ex. två kurser från och med nu till augusti. Är nu utskriven från skolan och ska börja igen i augusti men jag vill göra något tills dess?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år är man "gammal nog" att börja läsa på komvux, Komunal Vuxentubildningen (och det, oavsett vilken tidigare utbildning man har). Ta kontak med komvux i den kommunen där du är folkbokförd; boka tid för samtal med en studie- och yrkesvägledare (SYV).
    mvh
    ANNA

    • : Så vad jag förstår av dig så kan jag läsa upp en eller två kurser om jag hinner innan jag blir inskriven på en ny skola till augusti?
    • Anna : Jag är inte säker på att förstår din situation helt och hållet och kan nog därför inte ge rätt svar. Om du under kalenderåret 2019 fyller 20 år, kan du inte bli antagen till en gymnasieskola senare än sista juni i år; detta för att du från 1 juli "tillhör" Komvux och är för gammal för gymnasiet. Om Komvux i din kommun erbjuder sommarkurser, vet inte vi; vi vet ju inte vilken kommun du är folkbokförd i. Söka till komvux kan du redan nu, men påbörja utbildning på komvux kan du tidigast 1 juli, om du under det här året /kalenderåret/ fyller 20 år; kontakta gärna komvux i din hemkommun.