Frida
    Hej!
    Jag undrar om man kan hoppa av en kurs som inte går bra (matte 2b) och börja om kursen från scratch nästa termin? Går från F till E fram och tillbaka. Behöver ett högre betyg C+ och kursen är snart avslutad. Vet att om jag hade gett matten mer uppmärksamhet så hade det inte varit något problem och är nu rädd att mitt snittbetyg är kört pågrund av en enda kurs. (Detta är en kurs jag lagt till som extra!)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Frida,
    din fråga måste få svar på din skola, lokalt. SYV på din skola kan förhoppningsvis svara dig, annars hänvisar hen till rektor på ditt program (på stora gymnasieskolor ansvarar olika personer för olika program; på mindre - kan det ofta finnas en rektor, för alla program).
    Att din kurs är "extra" - menar du att du, enligt rektors beslut, läser den som en U-kurs, utökad? Eller vad menar du med "extra".
    Att läsa om en kurs på gymnasiet är tyvärr inte elevens rättgihet. Får man det, har man tur. Att man kan få läsa eller inte kan bero på många olika saker, ex. på lärarkapacitet och på hur schemat kommer att se ut nästa år (ex. om du nästa år kommer att ha dina obligatoriska kurser samtidigt som undervisning i matte 2 pågår - ...? du kan ju inte klona dig!).
    Det är som sagt inte elevens rättighet att läsa om kurser på gymnasiet ännu en gång.
    Om eleven får F betyg, har eleven rätt att göra Prövning under resten av sin gymnasietid, men det står ingenstans att eleven har rätt att gå om samma kurs.
    Om eleven får E betyg, så är det det betyget eleven har och får in i sitt examensbevis eller slutbetyg när hen slutar på gymnasiet.
    Hälsningar

    D: