Abdirahman
    Hej, jag hade en fråga om jag kunde börja på gymnasium om jag söker på våren,om det är en månad kvar för mig att fylla 20 år och jag fyller år på september efter att skolorna har börjat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abdirahman,

    enligt de nugällande reglerna kan en elev Påbörja utbildning på gymnasieskolan till och med 30 juni det kalenderåret som eleven fyller 20 år; och från 1 juli det kalenderåret som hen fyller 20 år hör eleven till komvux, kommunal vuxenutbildningen.

    Eftersom utbildningar på gymnasiet börjar i augusti, blir det då i praktiken så att sista chansen att söka och komma in på gymnasiet blir under våren det kalenderåret som man fyller 19 år.

    Hinner man inte göra det, hör man sedan till komvux, kommunal vuxenutbildningen. Det är i den kommunen där man är folkbokförd, som man söker till KomVux.

    Bästa hälsningar

    ANNA